Hyppää pääsisältöön
Kuva
Nuorten talon palvelujen markkinointimateriaalia pöydällä. Kuva Veera Rinta-Porkkunen
Pääsisältö

Nuorten talossa on alle 30-vuotiaille nuorille ja nuorille aikuisille palveluita saman katon alla. Tutustu Nuorten taloon –osiosta löydät perustiedot Nuorten talosta ja palveluista.

Nuorten talolla ei ole yhteistä puhelinnumeroa, kalenteria tai asiakasjärjestelmää. Talon palveluiden yhteystiedot -sivulta voit tarkistaa jokaisen palvelun yhteydenottokanavat.

Nuorten talon walk in –palvelu

Nuorten talon walk in palvelee arki-iltapäivisin. Sivuiltamme löytyy viikkokalenteri, joka kannattaa tarkistaa ennen palveluun saapumista tai sinne ohjaamista. Viikkokalenterista näkee, minkälaisiin asioihin on ohjausta ja neuvontaa saatavilla. Jos viikon aikana tulee muutoksia, kalenteri päivittyy reaaliaikaisesti.

Walk in -palvelussa saattaa joutua odottamaan vuoroa tai voi olla, ettei kyseisenä päivänä pääse ollenkaan juttusille. Mielenterveys- ja päihdeasioissa ohjaamme soittamaan puhelinpalveluun tai tulemaan toisena päivänä uudelleen. Opinto-ohjaajalle, aikuissosiaalityön ohjaajalle ja nuorisonohjaajille voimme tehdä ajanvarauksen toiseen ajankohtaan.

Missä tapauksissa ohjaan nuoren walk in -palveluun?

Jos mietit, onko Nuorten talon walk in nuorelle oikea paikka, voit olla etukäteen yhteydessä Ohjaamo Jyväskylään joko soittamalla tai sähköpostitse:

  • 050 311 8877 ma-pe klo 9-16 - Jos emme heti vastaa, soitamme takaisin!
  • ohjaamo[at]jyvaskyla.fi

Ohjaamme tarvittaessa oikeaan palveluun.

Mielenterveys- ja päihdeasiat

Ensisijainen yhteydenottotapa on puhelimitse:

  • 13–22-vuotiaat soittavat Nuorten mielenterveys- ja päihdetyön tiimille numeroon 014 266 0150, soittoaika ma-pe klo 8-14
  • 23-vuotiaat ja sitä vanhemmat soittavat ensilinjalle numeroon p. 014 266 9038, soittoaika ma–to klo 8–16, pe klo 8–15.

Puhelussa nuori ohjataan hänelle sopivimpaan palveluun, joka voi myös olla Nuorten talon walk in.

Jos soittaminen on nuorelle kohtuuttoman iso kynnys eikä puhelun hoitaminen yhdessä onnistu, voi hänet ohjata walk in -palveluun. Nuorten talon walk in on oikea paikka myös silloin, kun elämä yllättää ja nuorella syntyy äkillinen tarve keskustella tai purkaa tilannetta ammattilaisen kanssa.

Tarkistattehan vielä viikkokalenterista, että palvelua mielenterveys- ja päihdeasioihin on saatavilla. 

Työelämä ja työttömyys

Nuorten talon walk in palvelussa saa päivittäin apua työnhakuun, CV:n tekemiseen ja työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumiseen. Työllisyyspalveluiden työntekijä on tavattavissa kaksi kertaa viikossa.
Jeesaamme myös kesätyöasioissa ja tarjolla on yritysneuvontaa kerran kuukaudessa.

Koulutus ja opiskelu

Opinto-ohjaajamme jeesaavat, jos nuori ei kuulu koulun tai oppilaitoksen opinto-ohjauksen piiriin tai hän tarvitsee lisäapua vaihtoehtojen pohtimiseen.

Ohjaamo Jyväskylässä toimii myös koordinoiva opinto-ohjaaja. Hän vastaa oppivelvollisten ohjauksesta silloin, jos nuori jää ilman opiskelupaikkaa tai opinnot keskeytyvät. Oppivelvollisten asioissa voit olla suoraan yhteydessä Teija Hankilanoja-Lesoseen:

  • 0503862255
  • teija.hankilanoja-lesonen[a]jyvaskyla.fi

Voinko tulla asioimaan yhdessä nuoren kanssa?

Voitte tulla asioimaan yhdessä, jos nuori tätä toivoo. Mukana voi olla myös joku muu nuoren tukihenkilö tai perheenjäsen.

Voinko hoitaa asioita nuoren puolesta tai antaa teille nuoren yhteystiedot?

Walk in –palvelussa ei voi asioida nuoren puolesta. Tarvittaessa voit kuitenkin konsultoida meillä työskenteleviä ammattilaisia yleisellä tasolla. Emme voi myöskään olla yhteydessä nuoreen ammattilaisen tai huoltajan pyynnöstä, vaan yhteydenoton on tultava aina nuorelta itseltään.

Jos sinulla on huoli nuoren tilanteesta tai käytöksestä, voit tehdä huoli-ilmoituksen. Ilmoituksen voi tehdä myös täysi-ikäisestä. Myös etsivä nuorisotyö voi tavoitella nuorta läheisen tai ammattilaisen pyynnöstä.

Saako walk in –palvelussa ohjausta kaikilla kielillä?

Ensisijainen asiointikieli on suomi, mutta meiltä saa ohjausta yleisimmissä asioissa myös englanniksi. Maahanmuuttaneille nuorille tarkoitetussa Tiistai-helpissä on mahdollista asioida myös venäjän kielellä.

Käytössämme ei ole tulkkipalveluita. Jos olette itse hankkineet tulkin, onnistuu asiointi esimerkiksi Ohjaamo Jyväskylän asiantuntijoiden kanssa. Näissä tapauksissa suosittelemme olemaan yhteydessä Ohjaamoon puhelimitse tai sähköpostilla.

Onko asiointi ajanvarauksella mahdollista ja miten ajan voi varata?

Walk in –palvelun toimii ilman ajanvarausta, mutta joillekin asiantuntijoille, esimerkiksi nuorisonohjaajat, opinto-ohjaajat, asumisneuvojat ja aikuissosiaalityön ohjaaja, on mahdollista varata aika. 

Ajanvarauksen voi tehdä Ohjaamo Jyväskylän kautta. Soitattehan yhdessä nuoren kanssa tai pyydäthän nuorta tekemään ajanvarauksen sähköpostilla tai viestillä (WhatsApp, tekstarit, Signal). 

Voiko asiakkaani uusia reseptinsä tai tavata lääkärin walk in –palvelussa?

Palvelussa ei kirjoiteta tai uusita reseptejä, eikä tarjolla ole lääkäripalveluita.  

Anna meille palautetta

Haluatko antaa meille palautetta, niin risuja kuin ruusujakin? Palautetta Nuorten talon toiminnasta voit antaa kaupungin palautepalvelun kautta

Valitse aiheeksi Nuorisopalvelut ja kirjaa palautetekstisi alkuun tunnisteeksi Nuorten talo. Jos et halua palautetta julkisesti näkyville tai haluat antaa palautetta tietylle henkilölle, klikkaa pois valinta kohdasta palautteen saa julkaista.

Nuorten talon väki kiittää palautteestasi!